Komentarze: 0
Osoby, które obawiają się samodzielnej organizacji wojaży, zwłaszcza tych dalszych, chętnie oddają sprawy w ręce biur podróży. Tychże biur na rynku funkcjonuje obecnie cała masa, więc wybór instytucji, której zaufamy nie jest łatwy. Należy pamiętać, że nawet, jeżeli mamy do czynienia z najbardziej rzetelną firmą, z której usług korzystaliśmy już wielokrotnie w przeszłości i byliśmy zadowoleni, zawsze istnieje ryzyko, że coś pójdzie nie tak. Czasem wynika to z czynników zewnętrznych, niezależnych od danego biura, a czasem zdarza się, że zawini tzw. czynnik ludzki. W przypadku, gdy czujemy się pokrzywdzeni, mamy jednak prawo złożyć skargę na biuro podróży. Jak się do tego zabrać?
Z formalnego punktu widzenia
Organizując wyjazd z biurem podróży, podpisujemy konkretną umowę. Zakłada ona warunki i zasady związane z wyjazdem takie jak: zakwaterowanie, wyżywienie, transport, program wycieczek obligatoryjnych i fakultatywnych, etc. Jeśli na miejscu okazuje się, że sceneria i hotel wcale nie prezentują się tak malowniczo, jak w folderach, zamiast łoża małżeńskiego mamy w pokoju dwa podwójne lub też inne warunki znacznie odbiegają od tego, co mieliśmy otrzymać w ramach usługi biura podróży, mamy prawo w terminie 30 dni od zakończenia wyjazdu złożyć skargę oraz ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów.
Jak sformułować skargę?
Przydatne informacje w zakresie obowiązujących przepisów i naszych uprawnień jako konsumentów, możemy znaleźć na stronie UOKiK-u. Skargę możemy napisać odręcznie i nie kierując się żadnym odgórnym szablonem. Ważne, by zawierała kluczowe elementy, jak: nasze dane, dane biura podróży, opis okoliczności, jasno sformułowane żądanie. Przydatny będzie również materiał dowodowy, np. w postaci zdjęć. Skargę najlepiej wysłać za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, wówczas nie będziemy mieć wątpliwości, czy i ewentualnie kiedy w siedzibie danego biura została ona odebrana. Poza tym, nawet w przypadku, gdy pracownicy biura nie podejmą listu, podwójne awizo skutkuje tym, iż uważa się go za doręczony. Biuro podróży powinno ustosunkować się do skargi w ciągu 30 dni od jej otrzymania. Jeśli tego nie zrobi, przyjmuje się domniemanie, iż uznaje nasze racje. W przypadku odpowiedzi odmownej, możemy podjąć dalsze kroki prawne.